pondelok 26. augusta 2013

Vykecávačka: Ranená breza

http://artmama.sme.sk/image/view/102662

Koľko básní sme sa na škole učili? A koľko z nich nezmizlo z našej pamäte? To číslo bude asi viac-menej rovnaké pre väčšinu z nás...

Pamätám si, že som raz v učebnici narazila na jednu, ktorú som sa ako prvú a zároveň poslednú naučila dobrovoľne. O čo väčšiu som mala potom radosť, keď sme to neskôr dostali na domácu úlohu, heh :)

Je tu niekto na tom podobne ako ja?

Mária Rázusová - Martáková, ďakujem. Bez Ranenej brezy by mi svet poézie ostal navždy vzdialený...

Moja pravdepodobne doživotne najobľúbenejšia:

RANENÁ BREZA

Mesiačik veľký, zlatistý
bozkával brezu na listy:
„Brezička, breza, riekni mi,
prečo tak plačeš noci, dni?“

Pozrela breza do neba,
otriasla slzy zo seba,
pritisla lístky ku perám:
„Mesiačik, druh môj ... umieram!“

„Čo?“ skríkol mesiac na skaly.
„Čo??“ skaly trikrát zvolali.
„Či sa ti dobre nedarí?
Veď si najkrajšia v chotári!“

Zastenal pníček spanilý:
„Deti mi srdce zranili,
sekerou ťali do dreva,
krv sa mi zo žíl vylieva!“

Mesačik zašiel – nastal deň,
plakali listy – plakal peň.
Keď svitla teplá nedeľa,
ranená breza umrela.

12 komentárov:

  1. Haah to si pametam (aj ked to nebolo tak davno lebo mam 14 :D) je to krasna basnicka a v pohode sa dala naucit :) nie ako Mor ho! z ktoreho som mala mensie nocne mory :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mor ho a Zltu laliu recitujeme pod vplyvom alkoholu a este tusim Otcovu rolu :D

      budes za hviezdu, ked si to budes pamatat aj o dalsich 14 rokov, ver mi ;D

      Odstrániť
  2. :D :D Ranená breza, Žltá ľalia - Adamko lezúci spod prahu nemá chybu, Vodník... moje naj. Sranda, že si ešte pamätám celé state :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jj :D paci sa, nasla som: http://zlatyfond.sme.sk/dielo/84/Botto_Zlta-lalija/1

      ked sa nad tym clovek tak zamysli, tak celkom morbidna ta nasa slovenska poezia...

      Odstrániť
  3. jéj, Ranená breza! :D uff, vydýchla som si že nie som jediná, ktorá recituje pod vplyvom :D ale vtedy to ide najlepšie, nie? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. myslim, ze recitovanie pod vplyvom je vseobecne velmi rozsirene :)))

      Odstrániť
  4. AAA milé :) ak chceš môžeš sa zapojiť do mojej giveaway :) BellesFleurs

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ja som sa ucila Mor ho! :)


    Inak uz len posledne 4 dni WELEDA giveaway, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2013/08/weleda-peeling-super-giveaway.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. z Mor ho si aj tak kazdy pamata len posledne riadky :D
      nekonecna basen...

      aj ked Hviezdoslav tiez kvalitne nalozil: http://zlatyfond.sme.sk/dielo/112/Orszagh-Hviezdoslav_Krvave-sonety/1

      sa tazko cita, nieto este pamata :)

      Odstrániť
  6. Jeeeeminenku, tak tuto básničku si náhodou pamätám aj ja :-)Je krásna aj keď smutná...a fotka tej brezy je tiež nádherná.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. podla mna clovek, ktory ten obrazok kreslil myslel presne na tuto basen. velmi sa k nej hodi :)

      Odstrániť